اخبار و مقالات

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و بازرگانان استان گیلان: چای ایران جزو باکیفیت‌ترین چای های جهان است.
تاریخ انتشار : 1395/7/17 ساعت 10:49:42

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و بازرگانان استان گیلان:
چای ایران جزو باکیفیت‌ترین چای های جهان است.
 
۱۴:۴۱ (جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵)
اخبار مرتبط

چندی پیش در نهاد بازار سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان جلسه ای برقرار بود که قاسم رضاییان رئیس اتحادیه‌ی صادرکنندگان و بازرگانان استان گیلان در آن جلسه سخنرانی کرده و درخصوص تاریخچه‌ی کشت چای در ایران، شرایط تولید چای در کشور و ویژگیهای چای ایرانی برای حاضران مطالبی بیان کرد .

به گزارش خبرنگار فودنا ، رضاییان گفت: چای و تولید آن در ایران همواره با فراز و نشیبهای فراوان روبه‌رو بوده اما هنوز به عنوان یک محصول استراتژیک در خطه‌ی شمال کشور تولید و به مردم عرضه می‌شود.   وی با تاکید بر اینکه ۱۰۵ سال است که در انحصار بسته‌ی دولتی بوده‌ایم گفت: سالهای ۷۱ تا ۷۲ در مجلس شورای اسلامی مصوبه‌یی تصویب شد و بازرگانی چای را به وزارت جهاد کشاورزی دادند که تقریباً عمده مشکلات تولید چای هم از همان موقع آغاز گردید.

   رئیس اتحادیه‌ی صادرکنندگان و بازرگانان استان گیلان سپس گفت: ما هیچگاه نتوانسته‌ایم به میزان مصرف داخلی، چای مورد نیاز خودمان را تولید کنیم و به ناچار همواره به واردات بی رویه چای روی آورده ایم که مبتنی بر نظم هم نبوده است. وی با اشاره به اینکه علی‌رغم کم بودن تولید داخل، سالانه پنج تا ۱۰ هزار تن چای تولیدی هم راهی انبارها می‌شود در سال 1377 با توجه به اینکه سازمان چای همیشه به خزانه‌ی دولت کمک می‌کرد ورشکسته شد و با یک بدهی هفت یا هشت میلیاردی و ۱۱۰ هزار تن چای انبار شده روی دست همگان باقی ماند.
   وی ادامه داد: دولت در 1378 جلسه‌یی برگزار کرد و موضوع اصلاح ساختار چای را دنبال کرد. این اصلاح ساختار در هشت ماده و یک تبصره  مصوب شد و بعلت عدم اجرای درست مصوبات، بخش خصوصی مجبور به گرفتن تسهیلات بانکی با سودهای بالا شد و به همین دلیل تولید کننده‌ی چای به ورشکستگی کشیده شد . رضاییان ادامه داد: در سال ۱۳۸۳ مبلغ ۷۰۰ هزار تومان بدون هیچگونه نظارت و برنامه‌ریزی به کشاورزان پرداخت شد تا باغهای چای را اصلاح کنند و در سال ۸۴ به دنبال واگذاری چای به سازمان غیرتخصصی به نام تعاون روستایی  سبب شد عمده‌ تولیدکنندگان چای دچار مشکل شوند و چایهای تولیدی همچنان در انبارها ذخیره گردید .
   وی همچنین تاکید کرد: بایستی از دولت تدبیر و امید تشکر کرد که بالاخره اهتمامی ویژه به سر و سامان دادن به این بخش به خرج داده و تلاش کرده تا مساله‌ی چای سنواتی حل شود. سازمان چای وظیفه‌ی ذاتی‌آش احیای چای دالی بوده و در این راه هم تلاش می‌کند اما متاسفانه چای سنواتی ما با کیلویی هزار تومان به امارات می‌رود و با تزریق اسانس، رنگ و عطر و به بسته‌بندی شکیل کیلویی ۶۰ هزار تومان در داخل به فروش می‌رسد که بایستی تدبیری هم برای این مساله نمود.  وی خاطر نشان کرد: چای ایرانی به دلیل اینکه سوزش سرمای زمستان و تابش گرمای تابستان را دارد آفت ندارد و یک چای تمام ارگانیک است و می‌توان گفت: چای تولید داخل بسیار سالم و طبیعی است و بایستی بدانیم که چای ایران جزو باکیفیت‌ترین و بهترین چایهای جهان است و در چند سال گذشته انواع مختلفی از چای سفید، چای سبز،چای سیاه و ... تولید شده تا بتوان ذائقه‌ی مردم را عوض کند.  این تولیدکننده‌ی چای داخلی گفت: اگر هموطنان ما بدانند که چای داخلی با چه ویژگیهای ممتاز و باکیفیت تولید می‌شود هرگز به سمت چای بی‌کیفیت و دارای اسانس خارجی نمی‌روند و این نیازمند کار فرهنگی است..